Vyjádření výboru Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP k srážkám za poskytování léčebně preventivní péče
9.1.2007
Koncem roku 2006 začaly zdravotní pojišťovny uplatňovat regulační mechanismy za 1. a 2. čtvrtletí 2006 v návaznosti na vyhlášku č. 550/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 101/2006 Sb.. Praktickým lékařům byly vypočteny srážky:
- léčiva a zdravotní prostředky
- za vyžádanou péči S1 (odb. 222, 801 – 805, 807, 812 – 823)
- za vyžádanou péči S2 (odb. 809)
- poměr úhrady za ošetřované neregistrované a registrované pojištěnce
- za zdravotní péči poskytovanou neregistrovaným pojištěncům
- za výkony Prevence a očkování
- za ostatní výkony nad rámec kapitace a za výkony na ošetřené neregistrované pojištěnce
Všeobecní praktičtí lékaři jsou povinni při poskytování léčebně preventivní péče dodržovat zákony České republiky.
Podle zákona 48/1997 Sb., část pátá – Podmínky poskytování zdravotní péče a její úhrady se praví v § 13, odst. 1. ze zdravotního pojištění se hradí zdravotní péče poskytnutá pojištěnci z cílem zachovat nebo zlepšit jeho zdravotní stav. Dle odstavce 2. zdravotní péče hrazená v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem zahrnuje léčebnou péči
- ambulantní
- pohotovostní službu
- preventivní péči
- dispenzární péči
- poskytování léčivých přípravků, prostředků zdravotnické techniky
- lázeňskou péči
- závodní preventivní péči
- dopravu nemocných a náhradu cestovních nákladů.
Nikde v tomto zákoně se nehovoří o tom, že by úhrada byla regulována. Vyhláškou č. 550/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 101/2006 Sb. nebyl zákon č. 48/1997 Sb. zrušen.
Podle vyhlášky č. 56/1997 Sb. dle § 1. Obsah a časové rozmezí preventivních prohlídek v oboru praktický lékař pro dospělé se praví: Preventivní prohlídka se provádí od 18 let věku jednou za dva roky. Ve vyhlášce č. 439/2000 Sb. O očkování proti infekčním nemocem jsou stanovena pravidla postupu při očkování.
Pojišťovny a zejména VZP začaly uplatňovat regulační opatření za poskytnutou péči, která je předepsaná zákony. Tyto výše uvedené zákony jsou platné a nebyly novelizovány ani zrušeny. Praktičtí lékaři jsou tedy sankcionováni za péči, kterou poskytují v souladu s platnými předpisy a kdyby ji takto neposkytovali, nepostupovali by lege artis.
V průběhu roku 2006 začal být od zaměstnavatelů v podstatně vyšším počtu vyžadován požadavek na závodní preventivní péči podle Úmluvy ILO 195. Tím došlo k nárůstu závodní preventivní péče, která dle Zákona o všeobecném zdravotním pojištění č. 48/1997 Sb. je hrazena, avšak dle vyhlášky č. 550/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 101/2006 Sb. podléhá regulačním mechanismům, t. j. defacto hrazena není.
V odbornostech S1 a S2 byla navýšena cena práce a zároveň snížena celková úhrada. Tím došlo k tomu, že pokud všeobecní praktičtí lékaři chtěli zachovat péči, na kterou byli pacienti zvyklí, financovali tento rozdíl z úhrady za jimi poskytovanou péči.
Výbor Společnosti všeobecného lékařství z výše uvedených faktů, proto vyjadřuje zásadní nesouhlas s regulačními mechanismy uplatňovanými zdravotními pojišťovnami. Všeobecní praktičtí lékaři jsou sankcionováni za vykonanou práci poskytovanou lege artis a v souladu s platnými záklony ČR. Pokud by praktičtí lékaři tuto činnost neprováděli, došlo by nepochybně k přímému ohrožení pacientů a ke vzniku mnoha nemocí a úmrtí.
Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP se domnívá, že veřejnost celé ČR by měla být seznámena s těmito skutečnostmi.
Výbor SVL ČLS JEP
Praha 9. 1. 2007
doc. MUDr. Svatopluk Býma, CSc. |
MUDr. Otto Herber |
|
předseda SVL ČLS JEP |
místopředseda SVL ČLS JEP |
Autor: Lucka | Sekce: Zprávy | Tisk | Poslat článek známému